• The Comeback Kids

4 okt 2020
  • Tussen de geuren van cacao en borrelnootjes betreedt Ilpendam Dames 1 het veld van ZVV Zaandijk. Het gras komt tot aan de enkels, er staat een stevige zuiderwind en de trouwe supporters worden gemist. Wellicht zijn het deze factoren die Ilpendam niet het volste vertrouwen geven in de eerste helft, want ze komen al vrij vlot op een 2-0 achterstand. Het begin mag dan niet veelbelovend zijn, de speelstijl van Dames 1 heeft enorme sprongen gemaakt ten opzichte van vorig seizoen. Met dank aan hoofdtrainer Peter Kool durft Ilpendam meer op te bouwen vanuit achterin en weten ze het combinatiespel goed toe te passen. Na 20 minuten in de eerste helft lukt het Ilpendam om haar draai te vinden en scoort Djoni Koning de 2-1. Een doelpunt dat hard nodig blijkt, want nu is Ilpendam los. Kort hierna scoort Annika van Susteren de 2-2 en gaan ze met een gelijkspel de rust in.

Na de rust is het vuur op de Zaanse Schans aangewakkerd. Waar Ilpendam vorig seizoen nog wel eens met 20 tegendoelpunten van de grasmat af werd geveegd, zijn ze nu vastberaden om de winst naar zich toe te trekken. Kapitein Schipper meld zich en dribbelt van achter de middellijn richting het 16-meter gebied van Zaandijk Dames 2. Ze passeert de ene na de andere verdediger en weet Ilpendam op formidabele wijze op een 2-3 voorsprong te brengen. Aanvalster Djoni Koning begint haar neusje voor de goal steeds meer te laten zien en weet de keepster van Zaandijk Dames 2 enkele minuten later goed uit te spelen, wat resulteert in een prachtig doelpunt. We zijn halverwege de tweede helft, het staat 2-4, maar iedereen voelt dat Ilpendam hier geen genoegen mee neemt.
    Dames 1 speelt bij vlagen als een geoliede machine. De verdedigers weten het achterin goed vast te zetten, waardoor er op het middenveld ruimte ontstaat en de aanvallers uitstekend bediend kunnen worden. Er wordt hard gewerkt door de middenvelders en dat betaalt zich ook uit in het doelsaldo van deze wedstrijd. De nieuwste aanwinst van Ilpendam Dames 1, Lisa Groot, is effectief in de kleine ruimte en weet Annika van Susteren aan te spelen die Ilpendam de 2-5 voorsprong bezorgd. De rust aan de bal bewaren is iets waar achterin nog aan gewerkt kan worden bij Ilpendam. Een niet nader te noemen rechtsback stapt bij een mislukte aanname onverhoopt op de bal, gaat bijna op haar plaat, maar weet desondanks de bal goed weg te werken. Het doelpuntenfeest is daarentegen nog niet klaar, want het lukt de middenvelders van Ilpendam om de tegenstanders op conditie uit te spelen. Met de wind in de rug en nog 10 minuten op de klok schiet Annika van Susteren de bal via de paal in de rechter kruising. Een heerlijke afsluiter.

Ilpendam Dames 1 laat een enorme progressie zien en dat resulteert dan ook in een 2-6 winst bij ZVV Zaandijk. Peter Kool is er van overtuigd dat de dames nog beter kunnen. “Ondanks dat we hard werken op het middenveld, komt bijna elke bal die tussendoor gespeeld wordt bij ZVV Zaandijk terecht. We moeten dus nog iets scherper en serieuzer in het veld staan, zodat we zo’n 2-0 achterstand in het vervolg kunnen voorkomen.” U hoort het, er is altijd ruimte voor verbetering, maar Ilpendam Dames 1 mag trots terugkijken op deze wedstrijd, waarmee ze hun tweede plek in de competitie hebben veroverd.