• EEN NIEUW SEIZOEN PUPILLENVOETBAL: 6 TEGEN 6 EN 8 TEGEN 8

27 aug 2018
  • Komend weekend trappen ook de pupillenteams het seizoen af met de eerste officiële bekerwedstrijden. Vanaf dan start ook fase 2 van de introductie van de nieuwe wedstrijdvormen voor pupillen. Nadat afgelopen seizoen de Onder 8 en Onder 9 pupillen zijn gestart met het spelen van 6 tegen 6 wedstrijden op een aangepast kwart veld volgen dit seizoen ook de Onder 10 pupillen. De Onder 11 en Onder 12 pupillen spelen vanaf dit seizoen 8 tegen 8 wedstrijden op een aangepast half veld.

Onder 11 en Onder 12: 8 tegen 8
    De Onder 11 en Onder 12 pupillen spelen vanaf dit seizoen 8 tegen 8 wedstrijden op een aangepast half veld. Daarnaast veranderen er ook enkele spelregels bij deze leeftijdscategorieën, o.a. de manier waarop standaardsituaties worden hervat. De wedstrijden staan onder leiding van de welbekende pupillenscheidsrechter.

Onder 8 t/m Onder 10: 6 tegen 6
    Sinds afgelopen seizoen spelen de Onder 8 en Onder 9 pupillen al in de 6 tegen 6 wedstrijdvorm. Dit jaar volgen ook de Onder 10 pupillen. Net als bij de Onder 8 en 9 pupillen staat de wedstrijd bij de Onder 10 pupillen ook onder leiding van een spelbegeleider. De spelbegeleider geeft de kinderen zoveel mogelijk de ruimte om te voetballen en grijpt alleen in wanneer de spelregels duidelijk worden overtreden.

De spelregels
    Hoe zat het ook alweer met het nemen van de uitbal? En hoe lang duurt ook alweer de time-out? Alle spelregels inclusief toelichtingen zijn samengevat in een handige infograpic. Bekijk hier de infographic 6 tegen 6 en hier de infographic 8 tegen 8.

Eén seizoen nieuwe wedstrijdvormen: plezier en ontwikkeling voorop
    Met de start van het seizoen 2018/ '19 begint fase 2 van de introductie van de nieuwe wedstrijdvormen voor pupillen. Het afgelopen seizoen zijn er door de Onder 8 en Onder 9 pupillen al ruim 90.000 wedstrijden gespeeld in de 6 tegen 6 wedstrijdvorm. Gemiddeld met 11,06 doelpunten per wedstrijd. Benieuwd naar meer feiten en cijfers over één seizoen nieuwe wedstrijdvormen, bekijk dan de infographic.

Meer weten? knvb.nl/pupillenvoetbal
    Ben jij op zoek naar handige informatie over de nieuwe wedstrijdvormen? Bekijk dan de pagina www.knvb.nl/pupillenvoetbal. Hier vind je informatie per leeftijdscategorie, handige documenten en doorverwijzingen naar contactpersonen bij jou in de regio.

Zie 6 tegen 6 en 8 tegen 8:Zie de beide video's met meer info